تاحالا فکرکردید که چرا گندم اینقدر اهمیت دارد؟
585
بازديد

تاحالا فکرکردید که چرا گندم اینقدر اهمیت دارد؟

آیا میدانستید که گندم عالیترین  محصول زراعی بین غلات بشمار می آید؟ واینقدر سابقه طولانی تاریخی مذهبی وسیاسی واقتصادی واجتماعی دارد ودربین همه ملل دنیا جایگاه ویژه ای کسب نموده است؟

فروشگاه خرید اینترنتی

 

 

بررسی آثارتاریخی حکایت ازآن دارد که گندم اهمیت زیادی  را در همه اعصار ودوران ها داشته است ودرهمه ادیان وکتب آسمانی  به  مرتبه ورتبه آن اشاره شده است حدود۹۷۰سال قبل از میلاد مسیح حضرت سلیمان نبی دریکی از سروده های عاشقانه زیبای خود  خطاب  به دانه گندم اینگونه میفرماید:ناف توشبیه جام گردی است که نیازمند شراب نیست.

 

گندم علاوه بر نکات فوق دارای بیشترین  میزان مصرف در دنیا را دارد وروزبروز بر میزان کاربرد آن در صنایع مختلف افزایش می یابد. دراینجا به  جند نمونه از مصارف آن اشاره میکنم: تهیه نان،ماکارونی،بیسکوئیت،نان قندی،رشته فرنگی،چوب شور،کیک،انواع شیرینی،غلات صبحانه،پودینگ نوشابه،ویتامین ها،تهیه قندهایی ( گلوکزوفروکتوز ودکستروز ومالتوز)،خوراکهای همراه غذای اصلی(سوپ ها،خورش ها،سس ها،گراویه ها)،تنقلات،نشاسته،مقوا،کوس کوس،سبوس،سمولینا،ورقه های بسته بندی قابل تجزیه زیستی،گلوتن،شیرینی جات،بلغور وجوانه گندم بخشی از فراورده های حاصل از گندم است. این درحالیست که غلات دیگر همانند برنج وذرت دارای کاربردهای صنعتی هستند اما به اندازه گندم چندین کاربردی نیستند.

 

 

 

بجز کارایی زیاد گندم در صنایع مختلف وتولید زیاد وبیشترین سطح زیر کشت،انچه گندم را نسبت به سایر محصولات زراعی  وسایر غلات برتری  میبخشد وجود پروتئین های با خصوصیات منحصربفرد شیمیایی وفیزیکی موجود در دانه آن است که  وقتی آرد گندم با آب مخلوط شده واصطلاحاً خمیر میشود این پروتئین ها  منعقد شده و وتوده منسجم بنام گلوتن را تشکیل میدهند که خاصیت شکل پذیری واستحکام وانعطاف پذیری  از خود نشان میدهد. واصطلاحاً خاصیت نانوایی به این دانه مقدس میدهد بدون این خاصیت تهیه نان مشکل و سفره هایمان از درخشش نان تهی میماند.



بيشتر ببينيد!

نظرات
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: